Nie nummer - Nederlandse Informatie Gran Canaria

Ga naar de inhoud
NIE (Número de Identificación de Extranjeros)
In Spanje heb je een NIE nummer nodig als een huis of auto koopt dan wel er gaat werken of permanent wonen. Dit is vergelijkbaar met een Burger Service Nummer in Nederland. U krijgt dit nummer via het kantoor van de Nationale Politie in uw woonplaats of buurt. U kunt het ook aanvragen bij het Spaans Consulaat in Amsterdam.

DNI ( Documento Nacional de Identidad)
Spanjaarden hebben een ander nummer, DNI om hun zaken en faciliteiten met een NIF nummer (Número de Identificación Fiscal) te regelen.
Waarom een Nie nummer ?
Als men langer dan 3 maanden in Spanje is , is een Nie nummer verplicht en blijft het altijd geldig. Als u een huis huurt heeft dat geen fiscale consequenties in Spanje danwel in Nederland. Indien u zaken als telefoon, internet, water of elektra besteld voor uw woning heeft u een Nie nummer nodig ! Ook om belastingaangifte te doen over de door u gekochte woning in Gran Canaria. Ook verzekeraars vragen om een Nie nummer en zelfs bij aankopen van apparaten in winkels wordt uw aankoop op een Nie nummer vastgelegd voor de garantie.

Er zijn twee soorten NIE-nummers:
  
NIE certificado con carácter temporal
Als u minder dan 3 maanden in Spanje verblijft om bv belangrijke zaken te regelen als notaris, fiscaliteiten of onroerend goed.
NIE certificado con carácter permanente
Als u langer dan 3 maanden blijft en bv overwintert of permanent woont

Bij een aanvraag voor een Nie nummer moet u op het formulier een adres zetten , dit kan ook een hotel adres zijn, of van de makelaar.
             
Hierbij de volgorde voor het aanvragen van een Nie nummer:
 
               
De beiden uitgeprinte formulieren, tw. 790-012 en EX-15
Betaalbewijs van de bank
Uw paspoort en 2 kopien hiervan
2 pasfotos
     
Afspraak maken
U maakt de afspraak op de site van de Nationale Politie:
    
1.Selecteer de provincie voor uw aanvraag ; Las Palmas
2. Kies voor afspraak Policia-Asignación de NIE
3. U bevestigd de voorwaarden voor de papieren die u heeft
4.Vul uw persoonlijke Nederlandse gegevens in
5.Kies dan Solicitar cita (afspraak maken)
6.Kies welk politie bureau u wilt gaan
7.Vul uw telefoonnummer en email adres in
8.Kies gewenste tijd en datum of op een ander kantoor in de regio als er meer plek is.
9.U sluit alles af en ontvangt een bevestiging per email
                 
 Dan gaat u op de dag van de afspraak met uw formulieren en bank betaal bewijs naar het politie bureau op de afgesproken tijd. U kunt dan 5 dagen later
 alles ophalen zonder afspraak te maken.
 

Terug naar de inhoud